"Σκοπός της αγιογραφίας είναι η αναγωγή από τα αισθητά στα νοητά, από τα υλικά στα πνευματικά και από τα εφήμερα στα αιώνια. Με την αγιογραφία όλα απεικονίζονται, όχι σαν θέαμα αλλά σαν μυστήριο."    Φώτης Κόντογλου

Άρθρα

ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ 2Ο ΧΕΡΙ ΚΟΛΛΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΙΛΒΩΜΑΤΟΣ

    Με αυτήν τη μέθοδο χρειάζεται και δεύτερο χέρι χρυσώματος. Εισαγωγικά να πούμε ότι το 2ο χέρι χρειάζεται περισσότερη επιδεξιότητα από το πρώτο και επίσης είναι απαραίτητο για να καλύψουμε τις ατέλειες του 1ου χεριού και επιπλέον για να γίνει πιο λαμπερό και καθαρό το χρύσωμα. 

    Στο 1ο χέρι είπαμε ότι χρησιμοποιήσαμε φύλλα 22 Κ δίπαχα ( νομίζω ότι και 18 Κ να είναι τα φύλλα δεν θα υπάρχει πρόβλημα). Στο 2ο χέρι όμως καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε τρίπαχα φύλλα ιδίως για τους αρχάριους μιας και είναι πιο πυκνά και τα ατυχήματα μειώνονται σημαντικά τόσο στο κόλλημα όσο και στο στίλβωμα. Σαφώς και είναι  πιο ακριβά ( γύρω στα 5 € ) αλλά αξίζουν πραγματικά μιας και μας γλιτώνουν από πολλά ατυχήματα χρησιμοποιώντας τελικά λιγότερα φύλλα.

   Για να κολλήσουμε τα φύλλα στην εικόνα χρησιμοποιούμε πάλι απιονισμένο νερό και ζελατίνη με το εξής τρόπο: αραιώνουμε ζελατίνη σε νερό με τις αναλογίες που είπαμε στο πρώτο χέρι, απλά κάνουμε πολύ λίγη ποσότητα ( π.χ. 50 grνερό και 1 gr ζελατίνη). Έπειτα παίρνουμε ένα καθαρό ποτηράκι και το γεμίζουμε απιονισμένο νερό. Αν βουτήξουμε το πινέλο μας στο σκέτο νερό και δοκιμάσουμε να το απλώσουμε πάνω στην επιφάνεια που θέλουμε να κολλήσουμε το φύλλο θα δούμε ότι το νερό μαζεύεται σχηματίζοντας μια λιμνούλα.

   Έπειτα βουτάμε ελαφρώς το πινέλο στο μείγμα ζελατίνης και το ανακατεύουμε με το καθαρό νερό και ξαναδοκιμάζουμε να το απλώσουμε επιμένοντας αρκετά και κάνοντας καμία 15 περάσματα με το πινέλο. Αν και πάλι δεν απλώνεται προσθέτουμε λίγες σταγόνες ζελατίνη ακόμη μέχρι το νερό να στέκεται στην επιφάνεια στα σημεία που περνάμε. Ο Σκοπός δεν είναι να στέκεται με την πρώτη πινελιά αλλά με αρκετά περάσματα μιας και αν έχει πολύ ζελατίνη θα δημιουργούνται θαμπάδες. Επειδή όμως ο χρυσός απορροφάει νερό πρέπει να επιμένουμε στο πέρασμα του νερού και μόνο όταν δούμε ότι είναι αδύνατο να μείνει το νερό εκεί που θέλουμε προσθέτουμε πολύ λίγη ζελατίνη ακόμη. ΠΡΟΣΟΧΗ: ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 1ΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΕΓΝΩΣΕΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΕΡΝΑΜΕ ΣΤΟ 2Ο ΧΕΡΙ.

    Έπειτα με γρήγορη και επιδέξια κίνηση του βαμβακιού όπως και στο 1ο χέρι αφαιρούμε το νερό και τραβάμε απότομα το χαρτί. Έπειτα από λίγο θα δούμε ότι το νερό που κρατήθηκε κάτω από το φύλλο έχει απορροφηθεί και με απαλές κινήσεις πιέζουμε με το βαμβάκι κάθετα πάνω στο φύλλο για να εξομαλύνουμε τυχόν ζάρες κλπ. Ο χρόνος στιλβώματος εδώ είναι αρκετά πιο σύντομος μιας και απορροφάται λιγότερο νερό και στεγνώνει γρηγορότερα. Το κόλπο με την ύγρανση της επιφάνειας με σκέτο νερό χρειάζεται σε αυτό το χέρι ιδιαίτερη προσοχή και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και αν έχει στεγνώσει πολύ καλά ο χρυσός μιας και λόγω του ότι η πρόσφυση εδώ είναι ανάμεσα σε χρυσό και όχι ανάμεσα σε χρυσό και αμπόλι ο κίνδυνος να ξεκολλήσει ο χρυσός είναι πιο μεγάλος. Γενικά προτιμάμε να στιλβώσουμε όσο ο χρυσός έχει ακόμη αρκετή υγρασία κι ας δημιουργηθούν κάποιες θαμπάδες, παρά να τον αφήσουμε και έπειτα να ξύνεται.

    Τέλος κάποια μικροατυχήματα μπορούμε να τα διορθώσουμε με τον ίδιο τρόπο κόβοντας αντίστοιχα κομματάκια χρυσού και στιλβώνοντας σχεδόν αμέσως προσέχοντας να μην φεύγει ο στιλβωτήρας σε γύρω όπου ο χρυσός είναι στεγνός.

 

ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΜΑΘΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΑΓΛΥΦΩΝ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΩΝ.γ  

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εργαστήρι Αγιογραφίας - Θωμάς Ράπτης

Άνω Τούμπα, Θεσσαλονίκη

6977423190

thomasraptis

ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ